• Spelregelwijzigingen

Het IKF heeft aantal spelregelwijzigingen doorgevoerd. Kort samengevat zijn dit de volgende wijzigingen:

• 4.4: Er is een regel toegevoegd waarin de coach verantwoordelijk is voor de acties en gedrag van iedereen die op de bank zit.

De coach is verantwoordelijk voor de acties en het gedrag van andere personen die verbonden zijn aan het team en op de bank zitten.

• 5.4: Er zijn wijzigingen in wie de bal uit neemt na een technische time-out, maar middels de uitzonderingen is geregeld dat alle wedstrijden in twee helften gespeeld worden.

Na de technische time-outs in beide speelhelften begint het spel opnieuw met een beginworp voor het team dat balbezit had op het einde van de voorgaande periode met dezelfde regels als voor het starten van een Golden Goal-periode (zie 5.3).

• 6.3: Er is een zinsnede toegevoegd hoe om te gaan met bepalen van de afstand van de armlengte.

Bij het beoordelen van de afstand op armlengte tussen de aanvaller en de verdediger moet de scheidsrechter rekening houden met (door eventueel te visualiseren) hoe de afstand zou zijn bij een rechtopstaande aanvaller en verdediger.

• 7.4: Bij de vrije worp is nu geregeld dat de aanvallers eerst positie mogen kiezen, tevens is de volgorde in dit artikel gewijzigd.

-        Na het signaal voor de vrije worp (zie scheidsrechtersignalen) laat de scheidsrechter de aanvallers hun positie innemen. Op het moment dat de vrije worpnemer de bal in handen heeft of kan nemen en de overige aanvallers zijn opgesteld, scheidsrechter geeft het 4-secondensignaal (zie scheidsrechtersignalen).

-        Hiermee begint de voorbereidingsperiode, die de verdedigers maximaal vier (4) seconden de tijd geeft om zichzelf te positioneren. Alle spelers moeten aan alle vijf hieronder beschreven voorwaarden voldoen voordat de scheidsrechter fluit om de vrije pas te nemen.

-        De scheidsrechter hoeft niet de volledige vier (4) seconden te wachten. Als voor die tijd aan alle voorwaarden is voldaan, dient hij onmiddellijk te fluiten.

• 7.6: De scheidsrechter heeft de mogelijkheid om de (assistent)coach de rest van de wedstrijd te verbieden de bank te verlaten.

De scheidsrechter heeft de mogelijkheid de coach of assistent-coach te verbieden de bank te verlaten zonder zijn toestemming gedurende de rest van de wedstrijd.

• 7.6: De tijdstraf is geen experiment meer, maar wordt in klassen met schotklok overal toegepast. Krijgt iemand op de bank een gele kaart, dan mogen er door dat team geen time-outs en wissels aangevraagd worden gedurende die periode. Wordt er iemand vanaf de bank weggezonden dan mag de (assistent-)coach niets meer.

Het totale document is hier te lezen.